ΚΤΕΛ: Επόμενη στάση… Ελαιώνας και Σταθμός Λαρίσης

Αναμόρφωση του κυκλοφορικού ιστού και σημαντικά οφέλη για το επιβατικό κοινό θα είναι μερικά μόνο από τα οφέλη από την κατασκευή του νέου κεντρικού σταθμού των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, καθώς και την αναμόρφωση του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού της πρωτεύουσας, γνωστού και ως Σταθμού Λαρίσης.

Ο νέος σταθμός στον Ελαιώνα, που μετρά 25 χρόνια ως έργο μακέτας, θεωρείται υψίστης σημασίας για τον νομό Αττικής. Ο προϋπολογισμός του εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ.

Ο νέος τερματικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα σήμερα εξυπηρετείται από δύο υπεραστικούς σταθμούς λεωφορείων σε Κηφισό και Λιοσίων, που λειτουργούν έχοντας ξεπεράσει τη χωρητικότητά τους, ενώ η πρόσβαση σε αυτούς γίνεται οδικώς με αυτοκίνητο, ταξί ή αστικά λεωφορεία.

Η έναρξη λειτουργίας του υπερ-σταθμού αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικές αρτηρίες, όπως η οδός Λιοσίων, η λεωφόρος Kηφισού, αλλά και η λεωφόρος Aλεξάνδρας και οι περιφερειακές οδοί γύρω από την πλατεία Kαραϊσκάκη.

Με βάση τον σχετικό σχεδιασμό, ο νέος κεντρικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, που θα θυμίζει τερματικό σταθμό μεγάλου αεροδρομίου, θα είναι συνολικής επιφάνειας 40.000 τ.μ. Αναμένεται να γίνει “τοπόσημο” για την Αθήνα, καθώς θα είναι το πλέον σύγχρονο κτίριο όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως.

Ο σταθμός, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, θα περιλαμβάνει εμπορικούς χώρους 11.750 τ.μ., χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος 1.500 τ.μ., χώρους στάθμευσης 572 θέσεων και ελεύθερους χώρους πρασίνου 20.000 τ.μ.

Πρόκειται για μια σημαντική επένδυση, που θα προσφέρει οφέλη πρώτα στο επιβατικό κοινό, στις εγχώριες και διεθνείς μεταφορές, στους εργαζομένους, αλλά και στην περιοχή, καθώς θα δώσει αναπτυξιακή ώθηση στην ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα, ενώ παράλληλα θα αποφορτίσει τις γειτονιές που σήμερα φιλοξενούν τις εγκαταστάσεις των δύο ΚΤΕΛ.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι βασικές λειτουργίες του σταθμού περιλαμβάνουν επίσης κέντρο διακίνησης δεμάτων, εμπορικές χρήσεις γραφείων, καταστημάτων, συνεδριακό κέντρο και εκθεσιακούς χώρους, καθώς και τουριστική μονάδα.

Ιδιοκτήτης του ακινήτου των 90 στρεμμάτων είναι η Αττικό Μετρό, καθώς ο χώρος βρίσκεται πλησίον του υφιστάμενου αμαξοστασίου της εταιρείας και σχεδόν δίπλα στον σταθμό Μετρό “Ελαιώνας”, έχοντας μάλιστα λάβει χωροθέτηση για τον σκοπό αυτό ήδη από το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για τον Ελαιώνα, που εκδόθηκε το 2005.
Σταθμός Λαρίσης

Στο τελικό στάδιο υλοποίησης εισέρχεται η αναμόρφωση του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού της πρωτεύουσας, γνωστού και ως Σταθμού Λαρίσης, με την υπογραφή της σύμβασης για τη β’ φάση ανάπτυξης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών.

Η β’ φάση ανάπτυξης του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών, προϋπολογισμού μελέτης 42,1 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), θα ολοκληρωθεί σε ορίζοντα τριετίας. Το έργο αφορά την αναπροσαρμογή της γραμμολογίας, ανακατασκευή των λειτουργικών του στοιχείων (αποβάθρες, διαβάσεις πεζών κ.λπ.), εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και παράλληλη κατασκευή των απαραίτητων υποδομών (θεμελιώσεις) για τα κτιριακά έργα που θα ολοκληρωθούν μελλοντικά.

Ανάδοχος του έργου ανακηρύχθηκε η κοινοπραξία Ιntrakat – Σιδηροδρομικά Έργα – Σταθμός Αθηνών, με τον διακριτικό τίτλο “Κοινοπραξία Σταθμός Αθηνών”.

Για το έργο έχει εξασφαλιστεί συγχρηματοδότηση από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το ΕΣΠΑ 2014-2020, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη” (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ).

Συγκεκριμένα, το έργο αφορά την:

  • Πλήρη κατασκευή νέων αποβαθρών Νο 1, 2 και 3 (των νέων γραμμών Νο 1 έως και Νο 6) του Σ.Σ. Αθηνών μετά των προσωρινών στεγάστρων και των εργασιών Η/Μ που καθιστούν τις αποβάθρες λειτουργικές.
  • Κατασκευή της επιδομής των γραμμών 1 έως και 6 του Σ.Σ. Αθηνών.
  • Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στις γραμμές 1 έως και 6 του Σ.Σ Αθηνών.
  • Ολοκλήρωση της κατασκευής της Υπόγειας Διάβασης του σταθμού με τις κλίμακες, τους ανελκυστήρες και τη σύνδεση με τον Σταθμό “Λαρίσης” της Αττικό Μετρό Α.Ε.
  • Καθαίρεση της παλαιάς υπόγειας πεζοδιάβασης και ολοκλήρωση της κατασκευής της νέας μικρής Κάτω Διάβασης Πεζών.
  • Κατασκευή τριών μεταλλικών Άνω Πεζοδιαβάσεων εντός των ορίων του Σ.Σ. Αθηνών.
  • Ολοκλήρωση του ανισόπεδου Κόμβου της οδού Πέλοπος στην είσοδο του Σ.Σ. Αθηνών.
  • Ολοκλήρωση της κατασκευής της Κάτω Διάβασης Οχημάτων και Πεζών της οδού Δομοκού στην έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών.
  • Κατασκευή των υπολειπόμενων ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του Σ.Σ. Αθηνών (ηλεκτροφωτισμός, ανελκυστήρες, αντλιοστάσια).
  • Αναμόρφωση του κυκλοφοριακού ιστού της ευρύτερης περιοχής με την κατασκευή έργων οδοποιίας, υδραυλικών έργων, αποκατάσταση εγκαταστάσεων και κτιρίων, έργων πρασίνου και περίφραξης του Σ.Σ. Αθηνών, τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για την εξασφάλιση της λειτουργικότητας του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου.

Το έργο αυτό, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, θα λύσει ένα πρόβλημα δεκαετιών και θα βάλει τέλος στην ταλαιπωρία των επιβατών, καθώς επιτέλους θα υπάρχει υπόγεια σύνδεση του Μετρό της Αθήνας με τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης. Με την ολοκλήρωση των εργασιών σύνδεσης με το Μετρό και της κατασκευής νέων αποβαθρών, η πρωτεύουσα θα έχει έναν σύγχρονο και αποτελεσματικό σταθμό, που θα παρέχει σιδηροδρομικές υπηρεσίες ευρωπαϊκού επιπέδου.

capital.gr

Σχετικά